درمان تنگی مقعد [ خانگی و گیاهی] علت ها و علائم و عکس مقعد تنگ

تنگی مقعد

تغییرات عجیب در اجابت مزاج، دفع خون و یبوست مزمن که باهیچ روشی برطرف نشده است، ممکن است ناشی از مشکلی به نام تنگی مقعد باشند. اما منظور از تنگی مقعد چیست؟ در این صفحه به بررسی این مشکل علت ها؛ علائم و روشهای درمان آن می پردازیم:

تنگی مقعد چیست؟

برخلاف تصور عموم، منظور از تنگی مقعدAnal stenosis)، تنگ بودن دریچه مقعد نیست! بلکه در این شرایط کانال مقعد یا همان راست روده تنگ و باریک شده است. این مسئله می تواند عبور مدفوع از کانال مقعد را دشوار کند که در نتیجه ی آن عوارض مختلفی برای فرد ایجاد میشود.

تشکیل بافت اسکار یا زائده اضافه در کانال مقعد می تواند منجر به تنگی کانال گردد. از آنجایی که بافت های اسکار برخلاف بافت های ماهیچه ی کانال مقعد نرم و انعطاف پذیر نیستند، باعث تنگی کانال مقعد می‌شوند.

این وضعیت اغلب به جای اسفنکتر خارجی که فرد می تواند آن را کنترل کند، اسفنکتر داخلی (غیر ارادی) را تحت تاثیر قرار می دهد.

عکس تنگی مقعد

در عکس تنگی می توانید ، مشکل دریچه مقعد را به خوبی مشاهده کنید :

تنگی مقعد
عکس تنگی مقعد
تصویر تنگی مقعدی

درمان تنگی مقعد

درمان تنگی مقعد بستگی به عامل به وجود آورنده آن، وضعیت بیمار و .. دارد. در مراحل اولیه ممکن است درمان خانگی توصیه شود، اما برای درمان قطعی نهایتا جراحی توصیه می‌شود.

درمان خانگی تنگی مقعدی

روشهای درمان تنگی مقعد در خانه به شرح است :

  • به بیمار توصیه شود، رژیم غذایی خود را کنترل کرده و فیبر بیشتری به آن بیفزایند. مصرف فیبر می تواند یبوست را کنترل و درمان نماید.
  • نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب می تواند به کنترل وضعیت کمک کند.
  • مصرف ملین و مسهل ها برای نرم کردن مدفوع
  • ورزش و تحرک 30 دقیقه در روز

جراحی

جراحی تنگی مقعد

اما اگر وضعیت و علائم بیمار همچنان ادامه داشته باشد.گزینه های جراحی بسته به وضعیت بیمار توصیه میشوند.

اگر تنگی مقعد در اثر عوارض بیماریهای نشیمنگاهی مثل بواسیر، شقاق یا عوارض جراحی فیستول ایجاد شده باشد، نیاز به جراحی به روش سنتی یا با لیزر است. لیزر می تواند خطرات و عوارض جراحی را به حداقل کاهش دهد.

گزینه های جراحی عبارتند از :

  • دیلاتاسیون یا گشاد کردن مقعد با انگشت از دیگر گزینه هایی است که پزشکان به ندرت برای درمان این بیماری توصیه می کنند.
  • آنوپلاستی : یکی از روشهای جراحی است که به جهت ترمیم مقعد انجام می‌شود.
  • اسفنکتروتومی : نوعی روش جراحی است که هدف از آن برش عضله اسفنکتر برای برطرف کردن اسپاسم علضه است.

علائم و نشانه ها

علائم و نشانه های این وضعیت ممکن است در افراد مختلف با شدت های متفاوتی ظاهر شود. اغلب این شرایط با تشکل بافت اسکار در نزدیکی مقعد همراه است. برخی از مهمترین علائم این بیماری عبارتند از :

این علائم ممکن است ناشی از بیماریها و اختلالات مختلفی باشد و تعیین دقیق علت نیازمند بررسی های دقیق پزشکی است.

تنگی مقعد در نوزادان

برطبق آمار منتشر شده تقریبا یک نوزاد از هر 4000 نوزاد متولد شده در ایران به تنگی مقعدی دچار است. این مشکل در نوزاد نوعی بیماری مادرزادی است که با نام آترزی یا آنوس ایمپرفوره شناخته می‌شود. و علت مشخصی ندارد.

در این نوزاد مجرای مقعد و رکتوم به حدی باریک است که دفع به سختی و همراه با درد انجام میشود. از علائم این شرایط در نوزادان می توانیم به یبوست مداوم ومزمن، دفع همراه با درد و گریه اشاره کنیم. برای درمان این شرایط باید با روشهای جراحی مقعد را گشاد کرد.

تنگی مقد نوزاد

ارتباط با پزشک در واتساپ

جهت مشاوره رایگان و پرسش سوالات به این شماره در واتساپ پیام دهید.

علت تنگی مقعد

علت این موضوع می تواند وراثتی یا اکتسابی باشد. یعن عده ای از نوزادان با این مشکل متولد میشوند و عده ای دیگر در طول زندگی و در اثر عوارض بیماریهای مختلف دچار تنگی مقعد میشوند. مهمترین علت های اکتسابی این مشکل عبارتند از :

 حداقل 10% از موارد تنگی مقعدی به علت بی توجهی به درمان بواسیر ایجاد شده است.

علت تنگی مقعد در نوزادان

اغلب نوزادان در اثر مشکلات وراثتی دچار تنگی مقعد میشوند. علت این مشکل در نوزادان معمولاً یکی از دلایل زیر است:

  • تشکیل غشای مقعدی و ایجاد یک حلقه‌ فیبری ضخیم در کانال مقعد یا رکتوم. این وضعیت علائم چندانی را ایجاد نمی کند و معمولاً در طی معاینات دوره ای تشخیص داده میشود. با این حال ممکن است باعث یبوست، گریه مداوم نوزاد ، تغییر در اجابت مزاج و یا اتساع شکم گردد.
  • مشکل تنگی مقعد در نوزادان ممکن است با بیماری کولیت نیز در ارتباط باشد. بیماری کولیت موجب تضعیف سیستم عصبی در بخشی از روده میشود که در نتیجه ی آن تنگی مقعد به وجود می آید. یبوست مزمن، دفع خون، کم‌خونی و عفونت‌ ادراری از علائم این وضعیت محسوب میشوند.

بیشتر بخوانید : درمان گشادی مقعد

برای درمان تنگی مقعد باید به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

در صورت تجربه هریک از این علائم می توانید با پزشک عمومی یا خانوادگی خود مشورت کنید. اگر پزشک تشخیص تنگی مقعد یا هر مشکل دیگری را بدهد شما را به پزشک متخصص ارجاع می دهد. 

برای درمان تنگی مقعد یا مشکلات مشابه می توانید به پزشک متخصص جراح مراجعه کنید. تشخیص این وضعیت با معاینه انگشتی امکان پذیر است. در صورت لزوم  و جهت تشخیص علت این وضعیت ممکن است پزشک، یکی از روشهای تشخیصی زیر را نیز توصیه می کند:

بیشتر بخوانید : سندروم دفع مدفوع سخت

مشاوره رایگان درمان

برای ارتباط با مشاوران مرکز درمان تهران با این شماره تماس بگیرید.

مراقبت های بعدی

انجام راهکارهای زیر می تواند به بهبود سریع تر بعد از جراحی و لیزر کمک نماید.

  • کنترل یبوست با  مصرف فیبر 30 گرم و نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در طول روز . برای مصرف فیبر باید در طول روز از انواع میوه ها، سبزیجات و غلات استفاده نمایید.
  • رعایت بهداشت مقعد ولی پرهیز از زیاده روی در شستشو مقعد
  • استفاده از بالش های نرم هنگام نشستن، برای پیشگیری از وارد شدن فشار به مقعد
  • پرهیز از جا به جایی اجسام سنگین و جابجایی آنها

منبع : https://www.tgh.org/institutes-and-services/conditions/anal-stenosis

سوالات متداول تنگی مقعد

ارتباط شقاق و تنگی مقعد چیست؟

وقتی مقعد زخم میشود، در اثر تحریک اسفنکتر ، دهانه مقعد زخم شده و تنگ تر میشود. 

آیا شقاق مقعد می تواند باعث تنگی مقعد شود؟

زائده های بالای شکاف ممکن است هیپرتروفی کند و یک پولیپ فیبری تشکیل دهد و منجر به تنگی مقعد شود.

چگونه می توانم از تنگی بعد از هموروئیدکتومی جلوگیری کنم؟

این بیماری بیشتر پس از هموروئیدکتومی شایع است. انجام هموروئیدکتومی توسط متخصص و یا جایگزین کردن آن با لیزر بهترین راه برای جلوگیری از تنگی مقعد است. تنگی خفیف ممکن است به طور محافظه کارانه با رژیم غذایی، مکمل های فیبر و نرم کننده های مدفوع مدیریت شود .

روشهای درمان گیاهی و سنتی تنگی مقعد چیست ؟

این مشکل در نتیجه ی تنگی عضله مقعدی ایجاد شده بنابراین درمان های گیاهی و سنتی اثری در برطرف کردن آن ندارند.

برای  تنگی مقعد پس از عمل بواسیر چیکار کنیم ؟

متاسفانه یکی از عوارض جراحی سنتی تنگی مقعد است به جای جراحی سنتی می توانید لیزر را جایگزین کنید.

63 دیدگاه دربارهٔ «درمان تنگی مقعد [ خانگی و گیاهی] علت ها و علائم و عکس مقعد تنگ»

  1. سلام دکتر من چند ماهی هست که علائم دارد. مداوم حس میکنم باید برم دستشویی. مقعدم هم درد و سوزش داره. چند روزی هست که خونریزی اضافه شدم خیلی نگرانم راهنمایی کنید.

  2. سلام من چند هفتست که خیلی به مقعدم فشار میاد جوری که هر بار گریه میکنن نمیتونم ادارمو دفع کنم و بقل مقعد ام هم سوخته با کلی پماد و دارو رژیم غذای ام خوب نشدم میشه راهنماییم کنید

  3. سلام من الان حدود یک ماه و یک هفتست که عمل لیزر هموروئید داخلی انجام دادم و تا الان در دفع کردن مشکل دارم با اینکه از ملین استفاده میکنم و غیر ولی خیلی درد دارم ممکنه دچار تنگی مقعد شده باشم

  4. سلام آقای دکتر من دو هفتس که احساس میکنم دستشویی دارم دفع مدفوع ندارم و همش‌ باید قرص بخورم که رودم کار کنه و اسهال بشم وگرنه هیچ چیزی تخلیه نمیشه من احساس میکنم سوراخ مقعدم بسته شده انگار چیکار کنم خوب بشم

  5. سلام برای تنگی مقعد به پزشک مراجع کردیم و ایشون توصیه کردن به رژیم غذایی ولی بازم رفع نشد وگفتن اگه خوب نشد بیا برای جراحی میخواستم ببینم شما با جراحی موافقین و خطراتی به همراه نداره مرسی از لطف شما

  6. سلام شبخیر بنده مدت یکسال است که برای تخلیه مدفوع عذاب میکشم احساس میکنم معقدم تنگ شده بعد از دفع تا دوسه ساعت درد دارم واگر درد هم بر طرف شود یک ساعت سرپا باشم معقدم شروع به دردو سوزش میکند در ضمن سوزش ادارهم بعداز دفع مدفوع پیدا میکنم دکتر این بیماری چه دکتری میباشد شهرستان هستم اگر لطف کنید راهنمای کنید که سرگردان‌ نشوم وکارم زود راه بیفتد

    1. سلام. بدون معاینه نمیشود، نظری داد. این علائمی که ذکر کردین از بیماری های مختلفی ناشی میشود. برای معاینه باید پزشک مشورت کنید.

  7. سلام اقای دکتر تنگی مقعد دارم اما مشگلی مانند بواسیر یا شقاق ندارم.به سختی مدفوعم میاد و نازک هستش. دکتر معاینه انگشتی من را انجام داد وگفت چیزی نیست وداروی ضد یبوست داد که خوب بود اما مشگلم تنگی مقعد هستش چه باید کنم

  8. سلام وقتتون بخیر نوزاد نارسی دارم که الان ۳ ماهشه ولی برای هربار مدفوع کردن باید با انگشت اسفنکتر مقعدشو تحریک کنیم آیا این باعث تنبلی اسفنکتر مقعد نمیشه پسرم بسیار گریه میکنه و دارای کولیت هم هست و درمانش چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام. از تحریک مقعد بپرهیزید، چرا که ممکن است باعث زخم مقعد شود. در اولین فرصت برای معاینه و بررسی های دقیق حضوراً تشریف بیارین.

  9. سلام دکتر .من همورئید عمل کردم . ولی بعد از دوماه ک از عملم میگذره مدفوم خارج نمیشه . اگرم میشه باریکه. و اون روش انگشتی ک بالا ذکر کردین رو انجام دادم .انگار خیلی تنگه باشه اونجوریه .میشه لطف کنین راهنمایی بفرمایید واسه دفع چیکار کنم خیلی اذیتم.ممنون

  10. سلام دکتر من مادرم حدود دوماه است که هموروئید داره و دکترش براش پماد، شیاف و یک پودری که باید بخوره تا شکمش بهتر کار کنه را تجویز کرده ولی همچنان هنگام مدفوع درد داره دکتر گفته مشکلی تنگی مقعد است و باید عمل بشه و مقعدش باز تر بشه پیخواستم بدونم خطرناک هست یا خیر این عمل؟

    1. سلام. دارو راه درمان هموروئید نیست! برای درمان قطعی باید بافت اضافه با لیزر برداشته شود. بهتر هست جراحی با لیزر انجام شود، درمان تنگی مقعد با جراحی سنتی ممکن است به بی اختیاری بیانجامد. توصیه میکنم برای معاینه و بررسی دقیق یک جلسه حضورا تشریف بیارین

  11. با سلام.
    دو هفته ست که دفع با درد شدید و خونریزی دارم. رفتم ماما… گفتن که شقاق هست. دو سه تا دارو و کپسول دادن. ولی درمان نشد. با دارو های طب سنتی فعلا درد کمی کمتر شد ولی در طول این دو هفته احساس میکنم مقعدم تنگه. و تا ملین نخورم شکمم کار نمیکنه. با اینکه در طول روز میوه سبزی و غذاهای ملین مصرف میکنم. فعالیت هم دارم. با اینکه دفعم نرم شده باز هم احساس فشار میکنم و به زور دفع میکنم.

    1. مشاور کلینیک

      سلام. احساس فشار به دلیل اسپاسم شدید عضله ی مقعدی است. در ضمن امکان رفع این بیماری با مصرف دارو یا طب سنتی وجود ندارد. برای درمان قطعی باید جراحی ( به روش سنتی یا ترجیحاً لیزر) انجام شود. در غیر این صورت بیماری مجدداً عود خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر در موردد لیزر شقاق بر روی لینک کلیک نمایید.

  12. سلام من چن وخت هست ک دجار یبوست شدم..و شکمم نفخ دارع..ب دکتر مراجعه کردم و بهم شربت لاکسمل دادن اگر اون رو استفاده کنم شکمم کار میکنه ولی اگه نکنم نه..احساس می‌کنم ِدچاره تنگی مقعد شدم..چکار باید کنم؟ علت چیه؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. یبوست علت های بسیار زیادی داره، بدون معاینه نمیشه تشخیص داد. توصیه میکنم جهت مشاوره به این شماره ( ۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴)در واتساپ پیام دهید.

  13. سلام آقای دکتر من مادرزادی تنگی مقعد داشتم و چندین بار عمل کردم و الان احساس میکنم مقعدم تنگ شده است و مدفوع باریکی دارم دکترم گفته بود از بوژی یا میله استفاده کنم و نزدیک به چهار ماه است استفاده میکنم ولی احساس میکنم هیچ تغییری نکرد لطفاً میشه کمکم کنید. با تشکر🌹

  14. سلام من شوهرم اصرار زیادی به رابطه مقعدی داره ولی من اصلا نمیتونم خیلی خیلی درد اوره راهی نداره که یکمی گشادش کنم

  15. سلام من ۷ اردیبهشت سه عمل با هم انجام دادم
    برداشتن رحم
    هموروئید و حین عمل متوجه شدن که کیست شکلاتی هم دارم و همون باعث چسبندگی روده شده بوده و اونم عمل کردن.بعد از ۲۰ رو که رفتم پیش دکتری که هموریید رو عمل کرده بود یه میله به من دادن که یک طرفش ۱۷ میلیمتره و یک طرفش ۱۸.گفتن روزی یکبار تا سه هفته استفاده کن.اسم وسیله رو نمیدونم چیه.ولی من الان موقع دفع نه درد دارم نه خونریزی.فقط سوزش دارم.میخواستم بدونم استفاده از این وسیله لازمه ؟چون خیلی بیش از حد دردناکه و بیشتر بهم استرس درد رو میده.ممنون میشم پاسخ بدین

  16. سلام من دچار مشکلی شدم که احساس میکنم مدفوع در بدن دارم ولی هرچه فشار می آورم بیرون نمیاید ولی با شلنگ میگذارم تخلیه میشود و احساس تنگی مقعد دارم
    درمانش؟
    لطفا پاسخگو باشید

    1. مشاور کلینیک

      سلام. این شرایط معمولاً در نتیجه ی بواسیر ایجاد میشه. از چنین عملی به شدت پرهیز کنید. در اولین فرصت برای معاینه و بررسی حضورا تشریف بیارید.

  17. zahraabedini6868@gmail.com

    سلام خسته نباشید ببخشید من الان نزدیک یکساله مشکل مقعد دارم داخلی موقع دفع اذیت میشم زور میزنم بعضی وقتا گوشت میزنه بیرون رفتم دکتر معاینه کردن دوتا پماد داد گفت با انگشتت صبح شب استفاده کن انجام دادم با انگشتم پماد میزدم داخلی انگار دور تادورش زخم بریدگی داره دارم میمیرم پماد خاصیتی نداشته درد شدید دارم سوزش خونریزی بعد دفع دوساعت باید ازدرد بنالم توروخدا راهنمایی کنید

    1. سلام. احتمالا مشکل تون بواسیر بوده چون دیر برای درمان اقدام کردین شقاق هم اضافه شده. برای تشخیص این مورد باید حتما معاینه بشین. متاسفانه این بیماریها با پماد و دارو قابل درمان نیست و برای بهبودی باید یک عمل سرپایی انجام بدین. برای اطلاعات بیشتر صفحه درمان بواسیر مطالعه کنید.

  18. سلام
    حدود پنج سال پیش با بارداری دوقلوی دچار یبوست شدید شدم و بارها میرفتم دستشویی ولی نمیتونستم عمل دفع انجام بدهم
    همون زمان زمان دفع سمت چپ شکمم قسمت پایین احساس درد داشتم
    دچار شقاق وهموروئید هم شدم
    که تا الان ادامه داره،ولی از اون زمان تا الان این درد شدید شده،وخصوصا هنگام دفع درد بیشتر میشه،حتی زمانی که یبوست ندارم و مدفوع شل هست واحساس میکنم یه چیزی مسیر روده رو گرفته ،یا چسبندگی ایجاد شدهو مدتهاست که قطر مدفوع چه زمان یبوست یا غیریبوست یک سانت و کمتر از یک سانت هست
    دکتر هم مراجعه کردم کولونوسکوپی وسی تی اسکن هم انجام دادم ولی دکتر گفتند اسپاسم هست
    ولی خودم نمیکنم اسپاسم باشه چون با مصرف دارو تغییر ایجاد نشده،۳۵ ساله هستم و سه تا فرزند کوچک دارمممنون میشم منو راهنمایی بفرمایید خیلی نگران هستم و بخاطر همین قضیه اصلا روحیه خوبی ندارم

    1. مشاور کلینیک

      سلام. دوست عزیز. نگران نباشید. احتمالا مشکلی که ذکر کردین در نتیجه بواسیر ( هموروئید) ایجاد شده است. پیشنهاد میکنم استرس و نگرانی را کنار بگذارید و در اولین فرصت برای معاینه و بررسی حضورا تشریف بیارید. اگر هموروئید باشه با لیزر به راحتی قابل درمان هست.

  19. سلام اقای دکتر خسته نباشید
    من یک ماه بود که شکم درد زیاد داشتم سونوگرافی و انواع مختلف دکتر رفتم ولی تازگیا متوجه شدم که تنگی مقعد و گوشت اضافی و فیشر دارم و وقتی دکتر معاینه فیزیکی انجام داد احساس سوزش کردم و چند روز ادامه داشت امکان داره که با تغذیه مشکلم حل بشه یا نیاز به جراحی دارم؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. آیا دکتر بهتون گفت این مشکلات رو دارید؟ اگر منظورتون فیشر هست در برخی موارد کمتر از 30 % از افراد با مراقبت های خانگی درمان میشوند. اما اگر در طی 2 هفته با مراقبت های خانگی و کنترل رژیم غذایی برطرف نشد، حتما باید با پزشک مشورت کنید. اما در مورد تنگی مقعد معمولاً نیاز به جراحی است و باید حتما معاینه بشین.

      1. بیش از یک ماهه شکم درد شدید داشتم ولی دو هفته س که تنگی پیدا کردم دکتر معاینه کرد و اینارو گفت و گفت نیاز به عمل داری ولی فعلا دست نگه داشتم ینی تنها راه حلش عمله؟

  20. سلام. من حس میگنم تنگی مقعد دارم همیشه از بچگی در دفع مشکل داشتم ولی هرچی دکتر رفتم نتونستتشخیص بدم. نظرشما چی هست؟

  21. سلام وقتتون بخیر
    بنده تا چند وقت پیش حساست روده داشتم که با داروی رگفلور تا حدود زیادی حل شده . اما گاهاحساس درد نسبتا خیفی در اطراف خروجی مقعد دارم که گاهی بیشتر هم میشود و گاهی به اطراف مثانه هم به حالت خطی بالا به پایین احساس سرایت میکنه و درد گرفتگی در کمر احساس میشه . مدفوع هم گاهی گلوله گلوله و گاهی نازک هست . این خصوصیات میتونه نشونی تنگ شدی مقعد باشه ؟
    بسیار سپاسگزارم

  22. سلام دکتر من یک سال و نیم قبل رفتم کلونوسکپی زده بود نرمال ولی یه جایی نوشته بود هیپرتروفی پاپیلا سوال داشتم این یعنی پلیپ . یعنی چیز مهمیه یا نه . هیچ علامتی از خونریزی و درد هم ندارم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *