اپلیکاتور مقعدی چیست ؟ نحوه استفاده از اپلیکاتور مقعدی+ فیلم

اپلیکاتور مقعدی چیست؟

 شاید تا به حال برای شما پیش آمده باشد که پزشک برای درمان بیماری برای شما شیاف تجویز کند؛ می توان گفت که اپلیکاتور مقعدی نیز به گونه ای نقش شیاف را ایفا کرده اما با این تفاوت که اپلیکاتور خود به تنهایی مانند شیاف خاصیت درمانی داشته و تنها وسیله ای پلاستیکی و ضد عفونی جهت قرار دادن پماد یا ژل درون مقعد است. در این مطلب همراه درمان تهران باشید تا با نحوه استفاده از اپلیکاتور مقعد و انواع مختلف آن آشنا شوید. 

مقعد و بیماری های آن 

مقعد یکی از انتهایی ترین بخش های دستگاه گوارش است که وظیفه دفع مدفوع را بر عهده دارد.  دهانه مقعد، دارای  عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی هستند که بروز آسیب به این نقاط و از جمله پوست مقعد، ممکن است بیماری هایی را به همراه داشته باشد. بیماری هایی نظیر، بواسیر یا هموروئید، شقاق، فیستول، آبسه یا زگیل مقعد از جمله بیماری هایی هستند که این ناحیه را تحت تاثیر خود قرار داده و فرد را ملزم به استفاده از برخی دارو ها می کند. 

دارو های مقعدی معمولا در قالب پماد، شیاف یا حتی قرص هستند که هرکدام به منظور کاربرد خاصی مورد استفاده افراد قرار می گیرند. اما نحوه استفاده از برخی داروها مانند استعمال پماد های داخل مقعدی همواره با چالش هایی روبرو است که در ادامه آنها را بررسی خواهیم نمود. 

اپلیکاتور مقعدی چیست؟

اپلیکاتور مقعدی  یا اپلیکاتور رکتال همانطور که از نامش پیداست، وسیله ای جهت استعمال دارو، ژل  و پماد های داخل مقعدی است. این وسیله که از جنس پلی اتیلن نرم تهیه می شود، در انواع و قالب های مختلفی به منظور تخلیه دارو درون رکتوم و مقعد تولید می شود. 

اپلیکاتور مقعدی دارای دو نوع یکبار مصرف و چند بار مصرف است. هر اپلیکاتور نیز دارای دو بخش قطعه بادی و کپ تهیه می شود. لازم به ذکر است به دلیل حساس بودن این وسیله، در محیطی کاملا بهداشتی تولید و در کیسه ی نایلونی قرار می گیرد. 

نحوه استفاده از اپلیکاتور مقعدی

نحوه استفاده از اپلیکاتور مقعدی

برخلاف تصور عموم، استفاده از اپلیکاتور مقعدی بدون هیچ چالش دشوار انجام می شود. در ادامه با مراحل آن آشنا خواهیم شد: 

ناحیه مقعدی را به خوبی شسته و خشک میکنیم. سپس به دلیل حساس بودن ناحیه مقعدی و تناسلی، ابتدا به طور کامل دست های خود را شسته و خشک میکنیم تا از آلوده کردن ابزار جلوگیری شود. 

سپس قسمت انتهایی اپلیکاتور را به سر تیوپ پماد یا ژل مربوطه متصل کرده و مقداری از پماد را درون اپلیکاتور میکشیم. (به صورت آمپول) توجه داشته باشید دهانه پماد را به جایی نمانید تا آلودگی محیط به آن جذب نشود. 

پی از این مرحله حالت مورد نظر خود برای تزریق دارو را انتخاب و ابتدای اپلیکاتور را داخل مقعد برده و دارو را تخلیه می کنیم. دستگاه اپلیکاتور به هیچ عنوان دچار آسیب جسمانی شما نشده و صرفا جهت انجام این کار تولید شده است. 

اما حتما به این نکته توجه کنید که اگر اپلیکاتور شما یکبار مصرف است، به هیچ عنوان دوباره از آن استفاده نکنید؛ و اگر اپلیکاتور قابل شستشو است حتما پس از شستشو، آن را خشک نموده و در محل بهداشتی قرار دهید. 

سعی کنید پس از تخلیه دارو درون مقعد تا دو ساعت مدفوع نکنید. (قبل از استعمال دارو روده را تخلیه کرده باشید)

در نهایت جهت رعایت بهداشت، دستهای خود را با آب و صابون بشویید. 

موارد مصرف از اپلیکاتور

بیماری های زیادی مورد نیاز به استعمال دارو به درون دستگاه گوارش دارند؛ اما برخی بیماری ها نظیر هموروئید یا شقاق مقعد، از دسته بیماری هایی هستند که ممکن است درون  دهانه مقعد یا حتی رکتوم را به خود درگیر و فرد را ملزم به استفاده از آنتی هموروئید های داخلی مقعدی کند. 

بنابراین برخی از موارد مصرف از اپلیکاتور مقعد عبارت اند از: 

اپلیکاتور مقعدی چه مزایایی دارد؟

استعمال دارو با اپلیکاتور درون مقعد یا واژن، بسیار آسوده بوده و بدون هیچ آسیبی به ناحیه این کار انجام میشود. همچنین به دلیل استریل و بهداشتی بودن از بروز آلودگی جلوگیری می کند. اپلیکاتور مقعدی دارای هزینه مقرون به صرفه است. بیمار با این کار از ورود دارو به درون بدن اطمینان حاصل پیدا خواهد کرد. 

اپلیکاتور واژنی

اپلیکاتور واژن نیز با همان کاربرد تخلیه دارو درون بدن مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما با این تفاوت که دارو در واژن و رحم تخلیه می شود. این وسیله کاربرد هایی نظیر تخلیه انواع ژل و کرم های درمانی درون رحم داشته و یک وسیله کاملا بهداشتی و استاندارد است که بدن را به هیچ عنوان اذیت نمی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *