التهاب روده خطرناک است! آیا باعث سرطان می‌شود؟

بیماری التهابی روده

بیماری التهاب روده عفونت روده است که میتواند منجر به زخم روده شود. علت این بیماری به طور دقیق مشخص است و در سنین 15 تا 40 سالگی شایع تر است. در ادامه به بررسی بیشتر این بیماری علت ها، علائم و روش های درمان التهاب روده می پردازیم:

التهاب روده چیست؟

بیماریهای التهابی روده یا به اختصار (IBD) مجموعه ای گسترده از بیماریها هستند که باعث ایجاد التهاب مزمن در دستگاه گوارش می شوند. یکی از انواع شایع بیماریهای التهاب روده کولیت اولسراتیو است. این بیماری بیشتر روده بزرگ به خصوص کولون و راست روده (رکتوم) را تحت تاثیر قرار میدهد. نوع دیگر این بیماری کرون نام دارد.

کولیت را نباید نادیده گرفت، زیرا علائم بیماری میتواند ناتوان کننده باشد و حتی عوارض کشنده ای داشته باشد. بنابراین التهاب روده خطرناک است. با ما همراه شوید، تا شما را با هر آنچه که باید در این مورد بدانید، آشنا کنیم.

علائم شایع التهاب روده

علائم این بیماری طور ناگهانی ظاهر نمیشود. بلکه علائم به مرور زمان شدت گرفته و اوج میگیرد. در ضمن علائم بیماری بسته به شدت عارضه و موضعی که درگیر التهاب شده است، متفاوت خواهد بود. مهمترین علائم بیماری عبارتند از :

علائم التهاب روده

بیشتر افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو علائم خفیف تا متوسط ​​دارند. در ضمن بیماری شامل دوره های بهبودی و عود علائم است. بیشتر افراد دوره طولانی را در حالت بهبودی به سر می برند. در این دوران معمولاً فرد علائمی نداشته و یا علائم خفیفی دارد.

این بیماری کشنده نیست با این حال یک بیماری جدی است و ممکن است عوارض خطرناکی برای زندگی ایجاد کند.

علت چیست؟

علت التهاب روده

تا به امروز پزشکان نتوانسته اند، علت بیماری را کشف کنند. یک احتمال قوی برای علت نقص در سیستم ایمنی بدن است. در واقع با ورود ویروس ها یا باکتری ها، سیستم ایمنی سعی در از بین بردن آنها دارد. در این میان یک پاسخ ایمنی غیر طبیعی از طرف سیستم ایمنی می تواند به سلول های دستگاه گوارش حمله کند. دیگر احتمال قوی به ارث رسیدن این بیماری از طرف نزدیکان و اعضای خانواده است. زیرا کولیت بیشتر در میان اعضای یک خانواده مشاهده میشود.

در ضمن عواملی مانند رژیم غذایی و استرس نمی توانند علت این بیماری باشند، اما در تشدید علائم بی تاثیر نخواهند بود. افزایش سن نیز می تواند از عواملی باشد که ریسک ابتلا به این عارضه را افزایش میدهد.

بیشتر بخوانید : شایع ترین بیماری های دستگاه گوارش

عوارض

عوارض احتمالی کولیت اولسراتیو به خصوص اگر بیمار نسبت به درمان بی توجهی کند، شامل موارد زیر است:

  • خونریزی شدید
  • ایجاد سوراخ در روده بزرگ
  • ایجاد فیستول
  • کم آبی شدید بدن
  • بیماری های کبدی
  • آسیب دیدن یا پوک شدن استخوان ها
  • التهاب در پوست، مفاصل و چشم ها
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ
  • تورم روده بزرگ
  • افزایش خطر لخته شدن خون در رگ ها و شریان ها

تشخیص

پزشک احتمالاً بعد از رد سایر علل احتمالی و بررسی علائم، التهاب روده را تشخیص می دهد. برای تشخیص یک یا چند آزمایش زیر انجام میشود:

تشخیص التهاب روده
  • آزمایش خون : پزشک آزمایش خون را برای بررسی کم خونی، یا عفونت توصیه می کند.
  • نمونه مدفوع : آزمایش مدفوع به منظور بررسی احتمال عفونت ناشی از باکتری ها، ویروس ها و انگل ها انجام میشود.
  • کولونوسکوپی : این آزمایش به منظور بررسی روده بزرگ انجام میشود. در این آزمایش یک لوله طویل و انعطاف پذیر به داخل روده فرستاده میشود تا این موضع را به طور کامل بررسی نماید. این آزمایش ممکن است به منظور نمونه برداری از بافت روده بزرگ نیز انجام شود.

درمان التهاب روده

کولیت اولسراتیو درمان مشخص و معینی ندارد. در واقع هنوز راه درمان آن کشف نشده است. درمان این بیماری شامل مصرف دارو و جراحی میشود. چندین نوع داروی مختلف ممکن است در درمان کولیت اولسراتیو موثر باشند. نوع داروی مصرفی بسته به شدت بیماری و موضع درگیر شده با عفونت متفاوت است.

داروی مناسب هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است. برای یافتن داروی مناسب ممکن است پزشک در مراحل مختلف درمان مصرف دارو های گوناگون را توصیه نماید. تا داروی مناسب بیمار مشخص شود. مهمترین داروهایی که برای درمان این بیماری به کار می روند، شامل موارد زیر است.

  • 5-اسید آمینو سالیسیلیک (5-ASA) : این دارو اغلب اولین قدم در درمان کولیت اولسراتیو است. نمونه هایی از این نوع داروها شامل سولفاسالازین (آزولفیدین) ، مزالازین و اولسالازین است.
  • کورتیکواستروئیدها : این داروها که شامل پردنیزون و بودزوناید هستند، به طور کلی برای کولیت اولسراتیو متوسط ​​تا شدید قابل استفاده هستند. مصرف این داروها به دلیل عوارض جانبی مختلف، برای مدت طولانی ممنوع است.
  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن : این دسته از داروها با سرکوب پاسخ سیستم ایمنی بدن التهاب روده را کاهش می دهند. مثل آزاتیوپرین و مرکاپتوپورین، سیکلوسپورین و توفاسیتینیب

سایر داروها

برای مدیریت علائم کولیت اولسراتیو ممکن است به داروهای دیگری نیز احتیاج داشته باشید. برای درمان اسهال شدید، لوپرامید تجویز میشود. با این حال، از داروهای ضد اسهال با احتیاط و تنها با تجویز پزشک کمک بگیرید.

عمل جراحی

یک روش درمانی موثر برای التهاب روده جراحی برای برداشت موضع آسیب دیده و یا جراحی برداشت روده است. این درمان به ندرت انجام میشود.

پیشگیری از سرطان روده

بیماری کولیت می تواند به روده آسیب زده و ریسک ابتلا به سرطان را افزایش دهد. بنابراین بیمار موظف است مرتباً برای غربالگری سرطان روده بزرگ مراجعه نماید.

داروهای خانگی

درمان خانگی التهاب روده

سبک زندگی، رژیم غذایی بیمار و نیز استرس از عواملی است که می توانند رابطه ای مستقیم با علائم بیماری داشته باشند. این عوامل نمی توانند علت بیمار باشند، اما بر شدت آن تاثیر گذار هستند. در ادامه به معرفی چند غذا می پردازیم که می توانند به درمان علائم التهاب روده کمک کنند.

  • مصرف لبنیات ممکن است برای شما مضر باشد : تجربه نشان داده علائم تعدادی از بیماران با قطع مصرف لبنیات کاهش یافته است. این افراد کمتر علائمی مثل اسهال، درد شکم و نفخ را تجربه کرده اند. ممکن است این افراد نیاز به مصرف مکمل های فیبر داشته باشند.
  • از فیبر غذایی کمتری استفاده کنید : مصرف غذاهای پر فیبر، مانند میوه و سبزیجات تازه و غلات سبوس دار، ممکن است، علائم شما را تشدید کنند. به علاوه ممکن است مصرف میوه و سبزیجات خام علت این علائم شما باشد. پس بهتر است سبزیجات را بخارپز کرده و یا بجوشانید.
  • به علاوه لازم است مصرف غذاهای تند، الکل و کافئین را به حداقل کاهش دهید، زیرا این غذا ها ممکن است علائم این بیماری را تشدید کنند.
  • تعداد وعده های غذایی را افزایش و حجم آن را کاهش دهید : برای بهبود علائم لازم است وعده هایی غذایی را به 5 یا 6 وعده افزایش، و حجم آن را کاهش دهید.
  • مایعات زیادی بنوشید : سعی کنید، مصرف روزانه مایعات را افزایش دهید. آب بهترین گزینه است، الکل و نوشیدنی های حاوی کافئین روده شما را تحریک کرده و می توانند اسهال را تشدید کنند.
  • استرس : اگرچه فشار روحی نمی تواند علت این بیماری باشد، با این حال می تواند علائم را تشدید کند.
  • پروبیوتیک : محققان گمان می کنند، مصرف باکتریهای مفید یا همان پروبیوتیک می تواند به بهبود با این بیماری کمک کند. شواهدی وجود دارد که نشان میدهد، مصرف پروبیوتیک به همراه سایر داروها می تواند به درمان بیماری کمک کند.
  • روغن ماهی : روغن ماهی به عنوان یک داروی ضد التهاب عمل می کند، و شواهدی وجود دارد که نشان میدهد مصرف روغن ماهی به همراه داروهای آمینوسالیسیلات ها می تواند به رفع علائم بیماری کمک کند.
  • آلوئه ورا : ژل آلوئه ورا درمان گیاهی التهاب روده است و ممکن است برای افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو اثر ضد التهابی داشته باشد، اما در مصرف آن زیاده روی نکنید، زیرا می تواند باعث اسهال شود.

سوالات متداول

ایا التهاب روده درمان قطعی دارد؟

خیر درمان قطعی این بیماری کشف نشده است. اما مصرف دارو میتواند به کنترل علائم بیماری کمک کند.

از کجا بفهمم IBS داریم یا IBD؟

علائم و شدت سندرم روده تحریک پذیر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. علائم بیماری بعد از تحمل استرس و یا بعد از غذا خوردن رخ می دهد، این علائم اغلب موقتی هستند. اما علائم بیماری التهابی (IBD) شامل کم خونی، خونریزی، کاهش وزن و تب است.

ممکن بیماری التهابی روده در کودکان مشاهده شود؟

بله با اینکه بیماری بیشتر در سنین جوانی مشخص میشود، اما امکان بروز بیماری در هر سنی حتی کودکان وجود دارد.

بهترین رژیم برای بیماری التهابی روده چیست؟

منابع فیبر شامل سبزیجات پخته شده، میوه های کنسرو شده یا پخته شده و نشاسته هایی مانند غلات پخته شده و نودل گندم کامل بهترین رژیم غذایی است.

آیا این بیماری میتواند طول عمر را کاهش دهد؟

این بیمار کشنده محسوب نمیشود، اما علائم آزار دهنده آن کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار میدهد. با این حال درمان بیماری را جدی بگیرید، زیرا که بیماری میتواند اعضای بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

آیا این بیماری با کهولت سن تشدید میشود؟

بله، با توجه به اینکه شرایط بهداشت بیمار تغییر می کند، و ممکن است داروهای بیشتری مصرف کند، احتمالاً علائم بیماری هم تشدید میشود.

زخم روده بزرگ کشنده است؟

خیر، با مصرف دارو درمان میشود.

171 دیدگاه دربارهٔ «التهاب روده خطرناک است! آیا باعث سرطان می‌شود؟»

  1. روده های من عفونت داشتن چند ماه دارو خوردم بعد دکتر خودش قطع کرد. الان مشکلی که برام پیش اومده اینکه نزدیک مقعدم یه جوش خیلی بزرگ چرکی زده خیلی هم درد میکنه. این ربطی هم به بیماریم داره؟

  2. سلام همسر من پنج ساله بیماری کولیت زخمی داره قرص مزالازین ۵۰۰ مصرف میکنه آیا این بیماری خطرناکه و این که همیشه باید این قرصارو بخوره

    1. سلام. اگر بیماری در حال کنترل باشه، خیر خطرناک نیست. در مورد دارو باید با پزشک شون مشورت کنید، بدون بررسی دقیق نمی تونم نظر بدم.

  3. سلام پسرمن ۷سالشه ودچاراین بیماری شده تازه فهمیدم انگارگفتن جزعیه ودارونمیخادواسش ایاشماداروی خاصی پیشنهادمیکنیدواسه بهبودزودترش خیلی دلدردمیشه

    1. سلام. اگر التهاب کم باشه خیر دارویی نیاز نیست. ولی لازم است مدام تحت نظر پزشک باشن

  4. سلام بنده ازیکماه قبل از عید ۱۴۰۰اسهال شدم به مدت تقریبا دوماه رفتم دکتر داخلی آزمایش چکاپ و سونو نوشتن انجام دادم گفتن التهاب روده است الان گفتن باید کولونوسکوپی انجام بدم ویک قرص از نوع کورتون دادند(پردنیزولون ۵)خواستم بپرسم باتوجه به علائمی که پیدا کردم و نزدیک به ۱۷کیلو کاهش وزن داشتم و مکرر اسهال هستم و باخوردن این قرص ها اسهالم قطع شده و مکررسوزش مقعد دارم بدون کولونوسکوپی میشه نوع التهاب تشخیص داده بشه و دارو تجویز بشه چون فوبیای کولونوسکوپی دارم

    1. سلام. کولونوسکوپی به منظور بررسی نوع، میزان التهاب و محل دقیق آن انجام میشود. توصیه می کنم ترس کنار بزارین و هرچه زودتر برای کولونوسکوپی اقدام کنید. هنگام مراجعه مشکل تون با پزشک در میان بگذارین تا در صورت امکان از داروهای بیحسی و بیهوشی استفاده شود.

    2. کلونوسکوپی با روش بیهوشی خفیف انقدر ساده و راحته که بعد از انجام به خودتون میخندید که چرا نگران بودین. چند دقیقه بیشتر طول نمیکشه. من دیروز انجام دادم و متوجه التهاب روده شدم که با یک روز مصرف دارو خیلی بهترم .

  5. سلام . من دستمو که فشار میدم به شکمم چیزی احساس میکنم .دکتر رفتم دارو اعصاب داد کولونوسکوپیم رفتم مشکلی نداشتم الان یک ساله دارو اعصابم میخورم ولی هنوز رودم التهاب داره. ولی اصلا نه شکم درد دارم نه یبوست دلیلش چیه؟

  6. سلام.من دستمو که فشار میدم رو شکمم چیزی احساس میکنم. دکتر رفتم دارو اعصاب داد کولونوسکوپیم رفتم مشکلی نداشتم. یک ساله هنوز قرص اعصاب میخورم ولی هنوز روده م التهاب داره.مشکل بی اشتهایی وکاهش وزن،شکم دردم ندارم مشکلم چیه؟🙏

  7. سلام خسته نباشید
    من سه روز پیش گلاب به روتون موقع دفع مدفوع مشاهده کردم خون زیادی با مدفوعم مخلوط شده بود و کل مدفوعم رو قرمز کرده بود.
    من اغلب در طی ماه زیاد دچار دل درد میشم و عادت ماهیانه ام هم چند ماه است که نامرتب میشه و به تاخیر میوفته.
    هیچ علائم دیگه ای نظیر کم وزنی و تب و اینا هم ندارم
    غذا که میخورم بعضی اوقات چند دقیقه بعدش دلم درد میگیره و باید برم دستشویی خوب میشه
    و اغلب دل دردم از نوع پیچش و گرفتگی در سمت چپ پایین شکمم است
    و ۱۴ سالم هست
    من هنوز دکتر نرفتم خیلی خیلی میترسم چیزی باشه
    ممکنه این التهاب روده بزرگ باشه ؟‌
    شما چی می‌فرمایید؟

    1. سلام. برای تشخیص قطعی نیاز به معاینه و کولونوسکوپی است. هرچه زود تر با پزشک مشورت کنید.

  8. سلام خواهرزاده من ۴ماهشه دکتر تشخیص داده که التهاب روده داره ایا خطری داره و قابل دمان هستش این بیماری؟

    1. سلام. باید تحت نظر پزشک باشند و داروها به صورت منظم مصرف شود. این بیماری درمان قطعی ندارد، اما قابل کنترل هست.

    1. سلام. نگران نباشین این بیماری با مصرف دارو قابل کنترل هست. حتما دار وهایی که پزشک دادن به موقع مصرف کنید تا شاهد نتایج اون باشین.

  9. سلام. من شبها. تا صبح خواب ندارم. از شدت درد روده و معده. رفلاکس هم دارم مزاجم هم سرده. حدود یک ماه هست ک هر شب یا کم یا زیاد درد زیادی دارم.

  10. سلام من درد شدید داشتم تو ناحیه زیر معده و شکم. به دکتر مراجعه کردم گفتن اپاندیسه و بر داشتم ولی هم چنان تا یک ماه همون درد شدید رو داشتم و نمی تونستم چیزی بخورم و ۱۱ کیلو کاهش وزن داشتم ، انداسکوپی و کلونسکوپی هم کردم گفتن ورم معده و روده دارم والتهاب روده زیادی دارم ،ایا این بیماری خطرناکه ؟!

  11. سلام من هنگام مدفوع مقعدم درد میاد و میسوزه قبلنا هم ب مدت حدودا ۱ یا ۲ هفته سر ناخونام زرد شده بودن و مدفوع خونی داشتم گاهی وقتا هم زیر دلم درد میاد و اکثرا معده درد دارم دکتر رفتم گفت چیز خاصی نیست ولی من همچنان این مشکلات رو دارم به نظر شما جدی بگیرم؟؟ از نظر شما این مشکلات به چی مربوط میشه؟

    1. سلام. بله حتما جدی بگیرید و در اسرع وقت برای تشخیص علت این علائم به پزشک گوارش یا جراح عمومی مراجعه کنید.

  12. سلام خسته نباشید
    5 ماهه دچار دل درد خفیفی به همراه مدفون شل و گاهی اسهال هستم نفخ و قار قور شکم هم دارن آیا با وجود اینکه ۵ ماه میگذره و بدتر نشده ممکنه بیماری خطرناکی مثل سرطان باشه دکتر هم مراجعه کردم البته مفاصل شانم هم دچار درد خفیفی هستن که ممکنه مرتبط باشه
    بسیار سپاسگزارم اگه راهنمایی فرمایید

    1. سلام. علائمتون نشون میدن که یک مشکلی دارین اما آخرین احتمالی که میشه داد سرطان هست! این علائم بیشتر در اثر بیماری های خوش خیم ایجاد میشوند. پس نگران نباشید و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

  13. امشب. نمونه برداری کردیم گفتن وباسیر داره ولی التهاب روده داشتن گفتند نمونه برداری شه که روی نمونه برداریش نوشته بود رکتوم چیز خطرناکی هست؟ربطی به سرطان داره؟

    1. سلام. اصلا نگران نباشید نه بواسیر و نه رکتوم ربطی به سرطان نداره. رکتوم همون راست روه یا بخش انتهایی روده است.

  14. پس چرا نمونه برداری کردند؟ینی رکتوم مشکل خاصی نیست؟با دارو رفع میشه؟؟؟یا جراحی نیاز داره؟توروخدا راهنماییم کنید دارم دیونه میشم خدایی نکرده سرطان نباشه

  15. خسته نباشین، من پارسال اولین بار درد زیر شکمم شروع شد، سیتی اسکن کردم، گفتن، دیورتیکولیت هست و باید فورا عمل بشم، من ساکن انگلستان هستم، برای معاینه بیشتر به اونجا مراجعه کردم، گفتن یه بیماری نرماله و اصلا به عمل فکر هم نکن، ولی با وجود ورزش مکرر و رژیم غذایی سالم، از پارسال تا الان ۳ بار عود کرده، آیا نیاز به عمل هست؟؟ ضمنا اسهال نمیشم یهو روده کار نمیوکه و شکمم سفت میشه و درد تشدید پیدا میکنه

  16. سلام، دخترم حدودا شش سالشه تقریبا یکساله که سه چهار بار با علائمی چون شکم درد در قسمت ناف سر درد تب ولرز دارد آیا این علائمی که گفتم برای التهاب روده اس خیلی نگرانم

  17. سلام من پولیپ روده بزرگ داشتم کولونوسکوپی کردم بعد از کولونوسکوپی درد سوزش شدید دارم قبل از کولونوسکوپی اينجوری نبودم

  18. سلام من حدودا 10 سال پیش با علایمی که داشتم دکتر دستورکولونوسکوپی داد و تشخیص التهاب روده بود و دارو داد تقریبا خوب شدم ولی هرزچند گاهی بواسطه استرس شغلی علایم مثل اسهال پدیدارمیشد .بعداز فوت. پدرو مادرم دردوساله گذشته علایم بیشتر شده و درد خفیف شکم رو هم تجربه میکنم .کارمندانم.ورزش خیلی کم . سیگارهم روزی چندتا. میترسم منجر به سرطان بشه.راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

    1. سلام. این بیماری درمان قطعی نداره. فقط باید کنترلش کنید. با همون مواردی که ذکرکردین و رعایت نمی کنید.

  19. سلام نزدیک به چند ماه بود که دچار اسهال بودم، هرازگاهی خوب میشدم و دباره دچار اسهال میشدم، و در این مدت چند بار خون روشن دیدم زمانی که اسهال نبودم و بصورت رگه ای خونی مخاطی روی مدفوع بود، چند بار آزمایش CBC, کشت مدفوع و ob تکرار کردم که نرمال بودن تا اینکه رفتم کولونوسکوپی و جوابش این بود که ریتم مخاطی خفیف و چند زخم افتی شکل کوچک در رکتوم وجود دارد قرص مزولازین و شیاف مزولازین دادن الان شیاف تمام شده ولی قرص اخراشه، ولی هرازگاهی باز دچار اسهال میشم، تنوع غذایی ام خیلی کمه و فک کنم نزدیک به 5 کیلو وزن کم کردم. در صورت امکان راهنمایی فرمائید ، خیلی استرس دارم.

  20. ببخشد کونولوسکپی انجام دادم حدود یک سال نیمه کولیت زخمی دارم خفیف روز ۴تا قرص مزالازین و شبی یدونه شیاف مصرف میکنم الان درد شدید مفاصل دارم و معده درد که چندوقتیه شروع شدن …نظر شما چیه راجب درمانم …با تشکر فراوان

  21. سلام خسته نباشید .
    مادر من 50 سالشه و چند روز بود که یبوست داشت و بعدش مدفوع خونی داشت و روز بعدش کلی دفع خون بدون مدفوع داشت و همین امر فرداش تکرار شد . بعدش پیش متخصص جراح عمومی برای معاینه رفتیم با یه دستگاهی مادرم رو معاینه کردن و گفتن که بواسیر نداره ولی التهاب روده شدید داره و گفتن که حتما باید بره کولونوسکوپی . الان کولونوسکوپی برای چه امری باید انجام بشه

  22. با سلام خسته نباشید من مشکل ورم روده دارم روده هام خیلی ورم میکنن و معدم خیلی زود خالی میشع دارو هم میخورم تاثیر نداره چیکارکنم؟

  23. عارف قهرمانی

    سلام من التهاب روده‌ دارم یک ساله مزلازین ۵۰۰مصرف میکنم
    قبلن روزی ۳عدد میخوردم بهتر شدم قطع کردم بعدا عود کرد الان دکتر روزی ۶عدد گفته هفته ۲عددشیاف
    ولی بعضی موقعه باز خون در مدفوع هست.

    1. سلام. این بیماری درمان قطعی نداره، و در هر دوره ای به علت های مختلف ممکن هست عود کنه. پس طبق دستور پزشک دارو مصرف کنید.

  24. سلام
    ببخشید من یه خواستگار دارم که مشکل iBDدارن آیا این بیماری میتونه تو زندگی آیندمون مشکلی بوجود بیاره؟یکم بهم توضیح بدید

    1. سلام. این بیماری مشکلی در روابط زناشویی ایجاد نمیکنه. این بیماری التهاب یا عفونت روده است که هرچند مدت یکبار ( بستگی به بدن فرد) عود میکنه و اگر بیمار تحت مراقبت باشه مشکلی ایجاد نمیکنه.

  25. سلام من اول بار ثقل کردم بعد رفتم دکتر خوب نشدم الان یک ماه میگذره بعدش رفتم پیش متخصص داخلی گفت برو سونوگرافی منم رفتم ولی نتیجه سونوگرافی نرمال بود الان دلم خیلی درد می‌کنه باید چیکار کنم

  26. باسلام
    بیش از ده سال است که به شدت دچار مشکل اجابت مزاج هستم.به نحوی که احساس میکنم یبوست شدید دارم.چندین بار به پزشک مراجعه کردم و آزمایشات متعددی انجام دادم.در تصویر کولونوسکوپی کمی التهاب داشتم و در عکس کلون ترانزیت تایم هم کندی حرکت در رگتایم و سمت راست و انتهایی روده مشاهده شده است ولی پزشکان صرفا داروی آرامبخش از جمله آسنترا و فلوکستین تجویز میکنندکه تاثیری در درمان نداشته است.آیا درمان خاصی قابل تجویز هست؟

    1. سلام. باید حضورا برای معاینه و بررسی تشریف بیارین. التهاب روده درمان قطعی ندارد اما با مصرف دارو قابل کنترل هست.

  27. سلام من 45 سالم شش ماه پیش دکتر رفتم گفتن التهاب روده دارم دارو دادن اوایل استفاده کردم بهترشدم اما الان بعد شش ماه اسهال شدید دارم و گاه اوقات هم همراه خونه…کپسول مزالازین 500

    1. مشاور کلینیک

      سلام. التهاب روده درمان قطعی ندارد. اما بیماری با مصرف دارو قابل کنترل است. در حال خاضر شما در دوره عود این بیماری هستید، و باید برای تجویز دارو با پزشکی که قبلا تحت نظرایشان بودید مشورت کنید.

  28. برادر من چند ماه اسهال داشت جدی نگرفت وقتی رفت دکتر متوجه شد چند تا مشکل همزمان داره هم باکتری معده و هم ibd نمیدونم کدوم نوع هست ولی دکتر باکتری رو الویت گذاشت و اعلام هم کرد که رودش بدتر میشه خونریزی که شدید شد دارو های باکتری موقتا متوقف و دارو های روده شروع شد و سی تی اسکن انجام شد نتیجه سی تی رو دکتر گفتن کل روده رو گرفته
    میخوام بدونم خطرناکه؟
    درمان میشه؟

  29. سلام ایا خونریزی از مقعد و لخته خون روی مدفوع خطرناک هست؟ این ها به دلیل التهابایجاد شده یا سرطان و اینکه در چه صورتی باید نگران مشاهده خون باشیم؟

  30. سلام . من اومیکرون گرفتم و بعد چند روز که قرص های زیادی میخوردم دچار دل درد شدید میشدم که همراه با دل ضعفه بود. و چند روز بعدش اسهال شدید شروع شد.چوری که تو اینترنت خوندم بهش میگن مدفوع ابکی .و در واقع معده هیچ فرایندی روی غذای خورده شده انجام نمیده به همراه دل پیچه و
    جوری که یهو دستشویی میگیره. تقریبا دو هفته اس ادامه داره . میخواستم ببینم مشکل جدی هستش؟

  31. سلام.
    حدود سه سال است دل درد ی در سمت چپ شکمم دارم که هر دو سه ماهی یک بار تقریبا ده روز درد دارم و همه آزمایشات خون و مدفوع و سونوگرافی انجام داده‌ام و دکتر داخلی گفته هیچ مشکلی ندارم ولی با شروع درد باید روزی سه بار نوافن بخورم تا درد آرام شود خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید.تشکر

  32. سلام چند ساله که حالت تهوع داشتم وحالم بد میشد دکترای متعددی رفتم همه میگفتن از استرسه بیش از حده دارو صد افسردگی میدادن ولی فایده نداشت تا چند وقته بیش با دیدن خلط در مدفوع و قا رو قور شکم احساس دفع مدفوع داشتم به دکتر گوارش مراجعه کردم ازمایش خون و مدفوع دادم مدفوع نرمال ولی آزمایش خونم کم خونی رو نشون داد دستور کونولسکوپی داد که گفت زخمهای کوچکی در روده دیده سده نمونه برداری مرد جواب نمونه برداری رو هنوز ندادن من خیلی میترسم ممکنه مشکلی جدی باشه دارو نداده گفت باید جواب آزمایش بیاد ایا تو این چند سال که در مان نشدم مشکل جدی نشده تورو خدا بگین ممکنه چه مشکلی باشه خیلی استرس دارم

    1. مشاور کلینیک

      سلام. نگران نباشید و منتظر جواب آزمایش باشید، علائمی که ذکر کردین خیلی رایج هست و معمولاً از بیماری های کم خطر نشات میگیرد.

  33. آیا شما داروی خاصی رو پیشنهاد میکنین حداقل جواب آز بعداز عید میاد طول میکشه از لرستانم میشخ راهنمایی کنین یا شماره واتسلپ بذین جهت مشاوره ممنون میشم

  34. سلام
    ۱۸سالمه چندروز پیش متوجه شدم درمدفوعم مقدارتقریبا زیادی آغشته به خون وهنگام مدفوع وچنددقیقه بعدش سوزش مقعدی دارم.
    البته قبلا هم یخوردع شک کردم ک مقدارکمی تومدغوع خون هست ولی اهمیتی ندادم.
    قسمت چپ معدم ودلم دردمیکنه وسه ساله ی صدایی میده مخصوصا هنگام گرسنگی ک نفس میکشم قسمت چپ صدامیده.
    من مشکل گوارشی رفلکس معده ونفخ گلو وقبلا میکروب وعفونت معده هم داشتم …واینک کلا عفونت معده وریه خیلی میگیرم.
    عمه من هم کولیت روده داره.
    علت مدفوع خونی چی می‌تونه باشه؟؟؟

  35. سلام من حدود ۶ماه میشه که هم التهاب روده دارم و هم کولیت و هم التهاب انتهای مری و معده دوازده و پانگاستریت دارم و الان دل درد خفیف دارم مدفوع من هر یک ساعت تغییر رنگ میکنه گاهی اوقات سیاه هست گاهی اوقات پشکل مانند است و گاهی اوقات هم صفت است خون در مدفوع هست لطفا بهم بگین من باید چکار کنم آیا این ها علائم ظهور سرطان هست یاخیر؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. این علائم به دلیل التهاب ایجاد شده. برای التهاب باید تحت نظر پزشک باشید و دارو مصرف کنید.

  36. سلام وقتتون بخیر ، من بعد از یکسال دکترهاتشخیص بیماری کرون دادن ، و در حال حاضر عفونت کرده و عفونت وارد خون هم شده ، مشکل اصلی این هستش که از ۴ هفته پیش برای من دارو تجویز کردن ، و داروهای آنتی بیوتیک و ۶تا تزریقی جنتامایسین و مزالازین ۵۰۰ ، من ۴ روز حالم بهتر بود تا اینکه دوباره با دلدرد خیلی خیلی شدید شروع شد و هرروز عفونت و خون در مدفوع ، شکم ورم کرده و درد خیلی زیاد که باعث سوزش در شکم میشه ، و ۷ کیلو کاهش وزن داشتم و هیچی میل به خوردن ندارم و به زور هم اگر بخورم بالا میارم ، و کلا بافت روی زبان تغییر کرده و همه استخوان های بدنم درد میکنه به شدتی که حتی نمیتونم راه برم هم از پا درد و هم از دلدر ، میخواستم بپرسم احتمال جراحی هستش ؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. معمولاً عفونت با مصرف دارو برطرف میشود. و به ندرت نیازی به جراحی هست، مگر اینکه عفونت بسیار شدید باشد. مصرف دارو را قطع نکنید و مطابق دستور عمل پزشک عمل کنید.

  37. سلام من مادرم ۱۵ ساله یبوست بداره بعد زایمان و تقریبا ۱۳ سال پیش رفته چکاپ الانم التهابش خیلی بد شده به طوری که خونریزی داره تقریبا دد هفته میره دکتر ،آیا چیز بدیه

    1. مشاور کلینیک

      سلام. این بیماری درمان قطعی ندارد و باید مدام دارو مصرف کنید. حتما تحت نظر پزشک باشید.

  38. سلام آقای دکتر من دختر خانمی ۳۰ ساله ام با وزن ۴۱ کیلو که از وقتی یادم میاد بعد از غذاها زیر دلم درد میگرفته و مجبور میشدم دراز بکشم ولی پیگیری نکردم چون فکر میکردم چیز خاصی نیس. اما از چند ماه قبل این شدید تر شد طوری که الان وقتی غذایی میخورم یا زیر دلم ورم میکنه و نفخ زیاد پیدا میکنم و یا وقتی شکمم لمس میکنم مثل یه تیکه سنگه انگار و درد میکنه و از طرفی وعده های غذاییم زیاد شده چون هر دو ساعت ضعف شدید پیدا میکنم و خیلییی گرسنم میشه طوری که حس میکنم چندین روزه هیچی نخوردم.وقتی اینطور دیدم دو ماه قبل دکتر رفتم(متخصص داخلی بود) که برام ازمایش نوشت دفعه اول کالپروتکتینم ۸۷ بود و دکتر گفت احتمال التهاب روده هست بهم داروهایی داد ولی بعد از مدتی دوباره ازمایشو تکرار کرد این عدد زیر پنجاه بود ولی این علایمم خیلی بیشتر از قبل شده.راهنمایی شمارو نیاز دارم

  39. سلام. دکتر من التهاب شدید دارم و دکتر گفتن باید جراحی انجام بدی، آیا شما جراحی انجام میدین؟

  40. سلام من یکساله التهاب روده دارم ۲۱سالمه شیاف مزالازین ۵۰۰دکتر برام تجویز کرد استفاده میکردم خوب بودم چن ماهی ب دکتر مراجعه نکردم زیر شکمم سمت چپ درد داشتم و گاهی سوزش ناحیه تناسلی دارم دکتر رفتم سونو نوشتن دفع پروتئین از کلیه دارم آیا ممکنه بخاطر التهاب روده باشه خواهش میکنم لطفاً پاسخ بدید

  41. سلام وقت بخیر دکترجان دخترم ۸ ساله هست و التهاب روده داره خطرناک است؟درمان قطعی داره؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. با تحت نظر پزشک باشن و مرتباً دارو مصرف کنن. اگر کنترل بشه خطرناک نیست. درمان قطعی نداره.

  42. سلام. میشه بهم بگین ممکن هست که التهاب روده بعد از مدتی به سرطان تبدیل بشه یا خیر؟!

    1. مشاور کلینیک

      سلام. اگر کنترل بشه و تحت نظر پزشک باشید مشکلی ایجاد نمیشه نگران نباشید.

  43. سلام و روز خوش،
    برادر من از آذر ماه سال گذشته به تشخيص پزشك با انجام كولونوسكوپي و بيوپسي دچار التهاب روده (كوليت السراتيو) شدن كه در طي دو ماه اول چون فقط خونريزي مدفوع داشتن با قرص مزالازين بهبود پيدا كردن. از بهمن ماه تا اوايل ارديبهشت مشكلي نداشتن و البته دارويي هم مصرف نمي كردن تا اينكه علائم مجدد ايجاد شدن. خونريزي شديد مدفوع، دل پيچه و اسهال و مشاهده ي مخاط در مدفوع. با مراجعه ي مجدد به پزشك، مزالازين، پردينوزولون، سيپروفلوكساسين و دگزامتازون تجويز شد. علائم در دو روز اول كنترل شد ولي مجدد از روز سوم خونريزي و كمي دل پيچه وجود داره. پزشك مربوطه براي ٢ هفته دارو تجويز كردن و درخواست مراجعه ي مجدد بعد از اين مدت رو داشتن براي بررسي شرايط. ما خيلي نگرانيم و خوب خودش هم خيلي استرس داره و از اينكه خداي نكرده به سرطان مبتلا بشه مي ترسه. اگر محبت بكنين و راهنمايي بفرماييد ممنون ميشم.

    1. مشاور کلینیک

      سلام. التهاب روده درمان قطعی ندارد. باید مدام تحت نظر پزشک باشن و داروهاشون قطع نکنن. اگر بیماری کنترل بشه مشکلی ایجاد نمیکنه.

  44. سلام من IBD دارم حدود یک سال و نیم تشخیص داده شده، چند ماهی دارو رو قطع کردم ، بنا به گفته اقوام که اطلاع از این بیماری داشت ، گفت که اشتباه کردی قطع کردی، در زمان قطع هیچ علایمی نداشتم، با شروع مجدد مصرف قرص ها خونریزی و دل دردم شروع شد، لطفا راهنمایی کنید

    1. مشاور کلینیک

      سلام. هرگز بدون مشورت پزشک مصرف داروها قطع نکنید. در اولین فرصت برای بررسی وضعیت به پزشک مراجعه کنید.
      این بیماری درمان قطعی نباید بنابراین باید مدام تحت نظر پزشک باشید.

  45. سلام
    من مدت حیلی زیادی که شکم خیلی متورمی دارم و اکثرا نفخ زیادی دارم دکتر برام کولونوسکوپی انجام داد و تشخیص زخم روده شدید دادند
    هنوز جواب از نمونه برداریم نیومده
    سوال: بعد از شروع دوره درمان میتونم به کم شدن حجم شکمم امیدوار باشم یا دیگه درست نمیشه؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. بله داروهاتون مصرف کنید مطابق نظر پزشک. انشالله مشکل تون برطرف خواهد شد.

  46. سلام و احترام
    مدتی هست که سمت رودها پوست شکم و پهلو ورم کرده که بصورت ظاهری کاملا مشخصه ی درد خفیف داره و همیشه دچار نفخ هستم علائم دیگه ای ندارم. می‌تونه مربوط به التهاب روده باشه؟

  47. سلام. من چند روز بود که درد داشتم و رفتم دکتر آزمایش انجام دادن ومتوجه شدن که کولیت هست. آیا این بیماری خطرناکه؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. به ندرت التهاب روده با سرطان در ارتباط است. این بیماری درمان قطعی ندارد و باید مدام تحت نظر پزشک باشید. اگر دارو اتون مصرف گنید و تحت نظر پزشک باشید. مشکلی ایجاد نمیشود.

  48. سلام.
    من این بیماری چند ساله دارم . الان خیلی شدید شده و دکتر گفته باید جراحی انجام بدم. به نظرتون لازمه و اینکه راه دیگه ای نداره؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام باید جوا بآزمایشاتتون ببنم. توصیه میکنم با متخصص گوارش دیگری هم مشورت کنید.

  49. سلام دختر من ۹ ماهشه از ۴ ماهگی گفتن التهاب روده داره ماهی ی بار میبرمش دکتر شیر خودمو بهش میدم گفتن خودم لبنیات نخورم و نمیخورم تا کی این التهاب روده ادامه داره

  50. سلام دکتر من ۳۴سالمه خیلی وقته وقتی که سرما بهم میزنه ویا مثلا مشروب میخورم زیر دلم سمت چپ درد شدید میگیده و مدام پشت سرهم مدفوع دارم با سوزش زیاد طوریکه باید از دستشویی بیرون نیام بعضی مواقع هم همراه با اسهال و صدای رودس البته طولانی نیست مقطعیه

  51. سلام من عمل تعویض مفصل کردم حدود ۵روز هست و دارم روزانه انوکسا پارین ۴۰۰۰استفاده میکنم الان یک روز که مدفوع من خونی شده البته من سال پیش هم عمل بای پس معده انجام دادم وهیچ مشکلی نداشتم ولی الان که خون تو مدفوع دیدم نگران شدم ایا احتمال داره از مشکلات تزریق انوکسا پارین باشه یا چیز دیگه ای ؟

  52. سلام من سال 96 کلونوسکپی کردم خداراشکر چیزی دیده نشد روده سالم بود الان مدت یکسال درگیر اسهال هستم فقط اسهال بعداز خوردن ناهار هم اینجورمیشم درد شکمی وپیچ دارم رفتم دکتر آزمایش دادم گفت مشکوک به ای بی دی هستی باید دوباره کلونوسکپی بشی بنظرشما من التهاب روده دارم؟ قبلا که کلونوسکپی انجام دادم گفتن ای بی اس داری

  53. سلام مادر من ۸۰ سال سن دارد در حین توالت رفتن خونریزی شدیدی دارد که دکتر گفته که باید عمل بشود و مقداری از روده اش رو ببرن زخم هست منتهی باید روده بیرون از شکم قرار بگیره ولی مادر من با این عمل موافقت نکرد و رضایت داد که مرخصش کنن آیا الان مادرم که میخاهد مرخص شود برایش خطرناک هست ابن بیماری؟؟؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. باید با متخصص گوارش مشورت کنیدو تا بعد از بررسی علت و میزان التهاب داروی مناسب را تجویز نمایند.

  54. سلام اقای دکتر
    من یکسال و نیم هست که به lBDمبتلا شدم و قرص مزالازین ۸۰۰ مصرف میکنم که درطی چندروز قبل به صورت نامنظم و درست استفاده نکردم الان چند روزی هست که دردهای شکمی زیادی دارم و دوبار هم شیاف آساکول استفاده کردم ولی دردها زیاد تغییر نمیکنند شکمم ورم و نفخ داره آیا بیماری من مجدد عود کرده است چون من خونریزی ندارم فقط بیحالی و ضعف و حالت تهوع دارم من صبح ها ناشتا قرص پنتوپرازول ۴۰ هم مصرف میکنم
    لطفا راهنماییم کنید خیلی میترسم

  55. سلام من چند وقتی هست به عفونت روده مبتلا شدم و قبلش هم از اسهال و اینا شروع شد ، و هنگام دفع مدفوع درد شدیدی داشتم و خون ریزی ، الان بعد از مصرف ازونیوم و چندین قرص دیگه ، دیگه اون درد رو ندارم ، و همچنین طبق توصیه پزشک، همیشه آب معدنی و غذاهای توصیه شده مصرف میکنم ، ولی هر از گاهی ( ۳.۴روزی یکبار ) خون ریزی دارم ، آیا برطرف میشه ؟

  56. سلام من حدودا دوساله عفونت مدفوع دارم من یادمه یبار یه پرنده بیابونی شکار کردیم همونو خوردیم من فقط اینطوری شدم همش درد دارم التهاب روده دارم چند روز پیش عفونت سیا رنگ توی مدفوع بود من باید چیکار کنم اهل زاهدان هستم

  57. سلام خسته نباشید من یک ماه پیش اسهال گرفتم و تا دوهفته شکم درد و اسهال داشتم و شکمم صدا میداد بعد از دو هفته دکتر رفتم دارو برام نوشت نصف دارو ها رو مصرف کردم و الان نصف دارو هارو دارم اما تا وقتی که دارو میخورم حالم خوبه اما اگر دو روز دارو نخورم دوباره اسهال میگیرم
    باید چیکار کنم ؟

    1. سلام. باید مشخص بشه علت اسهال چی هست. بیماریهای زیادی هستند که میتونن علت این شرایط باشن. برای تشخیص با متخصص گوارش مشورت کنید.

      1. دکتر رفتم گفتن التهاب روده هست اما دارو هایی که برام تجویز کردن رو کامل نخورد م الان هم بصورت نامنظم دارو هارو میخورم اما اگر دو روز دارو نخورم باز اسهال خفیف میگیرم ممکنه بیماری عود کرده باشه؟

  58. سلام خسته نباشید.
    من یک ماه پیش اسهال گرفتم و شکمم صدا میداد و بعضی وقتها هم یک دل درد لحظه ای در حد ۵ثانیه میگرفتم دو هفته بعد از بیماری رفتم دکتر گفتن التهاب روده هست و کپسول یوموگی . قرص مترونیدازول ۵۰۰ . قرص امی لوپرا برام تجویز کردن از هر قرص نصف ورق خوردم تا چند روز خوب بودم اما اگر تا دو روز قرص نخورم دوباره اسهال میگیرم
    باید چیکار کنم

        1. بله امکانش هست. این بیماری درمان قطعی نداره و در طی فاصله زمانی های نامشخص عود میکنه. فقط با مصرف دارو قابل کنترل هست.

  59. ((سلام خسته نباشید))
    من دوماه التهاب روده داشتم و علائم شکم درد دلپیچه و شکمم هم صدا میداد اما الان همه ی علائم رفع شده وفقط اسهال دارم ایا این اسهال هم به دلیل التهاب روده هست؟؟؟؟

      1. دارو هر سه روز یکبار مصرف میکنم
        اسهال خیلی خیلی خفیف هستش.
        اگه دوره درمانی تکمیل بشه التهاب از بین میره؟؟؟؟؟

  60. سلام وقتتون بخیر من التهاب رودم داشت خوب میشد تا دیشب هم حالم خوب بود اما امروز صبح که بلند شدم شکمم صدا میداد و صداش هم خیلی بلند بود طرف صبح یکبار رفتم دستشویی مدفوعم هیچ مشکلی نداشت اما بعد از ظهر باز دستشوییم گرفتم دستشویی که رفتم اسهال داشتم خیلی شل بود و خیلی مخاط در اسهالم بود
    باید چیکار کنم؟؟؟
    از ایا همون التهاب روده هست یا یک بیماری دیگه؟؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. بله احتمالا همون التهاب روده هست. دوره مصرف دارو ها تون تکمیل و در صورت لزوم با پزشک خودنون مشورت کنید.

      1. دارو هایی که تجویز شده بود تموم شدن اما مرتب نخوردم میخوام باز تهیه کنم و مرتب بخورم
        قرص امی لوپرا بود و متروندازول ۵۰۰ . کپسول یوموگی .
        این قرص هارو میشه بدون تجویز پرشک تهیه کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  61. سلام من اسهال داشتم یکم خوب شدن اما مدفوع حالت خمیری داره تغیر رنگ هم پیدا کرده یعنی زرد رنگ هستش
    و تا قبل از این که التهاب روده بگیرم ساعت دستشویی رفتنم تغیر میکرد مثلا توی یک هفته یک روز بعد از ظهر دستشویی میرفتم یک روز صبح دستشویی میرفتم یک روز بعد از شام دستشوی میرفتم اما الان نه همش صبح باید برم دستشویی.
    ایا این علائم به علت التهاب روده هست یا بیماری دیگه؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. مشاور کلینیک

      سلتم. از این علائمی که ذکر کردین نمیشه التهاب روده را تشخیص داده برای تشخیص باید و معاینات دقیق و کولونوسکوپی انجام بشه

  62. سلام من یک سال وشیش ماه پیش کرونا داشتم وبعد با یه درد عجب در سمت راست شکمم مواجه شدم بعد از اون دچار علایم زیادی شدم که گفتنشون میشه یه داستان !
    درنهایت الان پایین شکمم درد میگیره یا میسوزه و شکمم خیلی سروصدا میکنه جدیدا به سمت چپ بخش پایین هم سروصداش کشیده شده
    تو خوابیدن خیلی وقته به سمت راست نخوابیدم چون حسای بدی میده یا درد میگیره به چپ نسبتا بهتره وضعیت !
    دکترهم رفتم سونو دادم و خون اوکی بودن
    یه سری دارو هم داد برای التهاب و انگل و یه چیزی برای معده! لطفا کمی راهنمایی کنید ممنون

    1. مشاور کلینیک

      سلام. امکان تشخیص نیست. علائم تون هم دقیقذکر نکردین. برای تشخیص و بررسی این مشکل باید با متخصص گوارش مشورت کنید.

  63. سلام ۳ ماه هست که نزدیک زمان پریود خونریزی رکتوم دارم کلونوسکوپی و نمونه برداری انجام شد گفتن کولیت زخمی دارم دکتر گفت خونریزی خاصیت این بیماری هست و نترس من مزالازین ۵۰۰ و قرص اهن میخورم یک مدت خوب بودم باز ۳ روزه خونریزی شدید همراخ با رگه های مخاطی دارم خیلی افسرده شدم نمیخوام بمیرم ایا این خونریزی کشنده س؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. کولیت زخم روده هست و خونریزی هم یکی از علائم اصلی این بیماری هست. این بیماری درمان قطعی نداره اما با مصرف دارو قابل کنترل هست. پیشنهاد میکنم اگر در این مدت از پزشک جوا نگرفتین با پزشک گوارش دیگری هم مشورت کنید. در ضمن خونریزی کولیت به جز موارد شدید، معمولاً جدی نبوده و برطرف میشه نگران نباشید.

  64. سلام من ۷ساله درگیر بیماری کولیت هستم در اثر این بیماری دچار بیماری خودایمنی کبد شدم دو بار دچار ابسه مقعدی شدم که مجبور به عمل جراحی شدم و یک بار هم به علت کم خونی شدید دو واحد خون دریافت کردم دارو مزالزلین و آمپول سینورا استفاده میکنم. ولی جدید دچار نفخ شدید شدم و صبح ها حالت تهوع دارم یکبار هم درد شدید در ناحیه قفسه سینه داشتم که مجبور به رفتن به بیمارستان شدم که دکتر قلب گفت هیچ مشکلی نداری لطفا منو راهنمایی کنید واقعا خسته شدم از دارو خوردن

    1. مشاور کلینیک

      سلام. بیماری کولیت درمان قطعی ندارد اما با مصرف دارو قابل کنترل هست. پیشنهاد میکنم، در مورد مصرف دارو با متخصص گوارش مشورت کنید.

  65. سلام من التهاب روده داشتم پیام دادن کفتین دارو هاتون رو مرتب تا اخر بخورید خوردم الان هیچ علائمی از التهاب روده ندارم اما فقط در هفته ۴ .۵ روز یک اسهال خفیف میگیرم
    ایا باید باز هم دارو مصرف کنم یا خودش خب میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟.؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. اگر خفیف هست نیازی نیست. اما درمورد مصرف دارو و دوز مصرفی باید با پزشک خودتون مشورت کنید.

  66. سلام خسته نباشید
    من التهاب روده داشتم اما الان از دیروز تا حالا بعضی مواقع یک حالت تهوع خیلی خفیف دارم و امرزو وقتی رفتم دستشویی دیدم مدفوع زرد هستش
    علتش چیه؟؟؟؟؟؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. علت همون عفونت و التهاب روده است. ذکر نکردین که برای التهاب دارو مصرف میکنید یا خیر و تحت کنترل هست یا خیر؟

      1. نه تحت کنترل نیست دارو هم مصرف اون اول که التهاب شروع شد خوردم اما به صورت نا منظم خوردم سر ساعت دارو نمیخوردم الان هم دارو هام تموم شد خودم هم گفتم نیازی نیست دیگه دارو بخورم اما در هفته مدفوعم خیلی سفت نیست
        از دیروز تا حالا حالت تهوع دارم امروز هم دو بار دستشویی رفتم یکبار مدفوعم نرم بود و زرد رنگ بود بار دوم اسهال داشتم اون هم زرد رنگ بود
        علتش چیه باید چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        1. مشاور کلینیک

          حتما در اولین فرصت به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید. التهاب روده درمان قطعی ندارد. باید همیشه تحت نظر پزشک باشید و دارو مصرف کنید.

  67. سلام بنده عفونت روده دارم از سه پیش به این بیماری مبتلا شدم دارو میخورم ولی کامل خوب نشدم تا چه وقت باید استفاده کنم

  68. سلام خسته نباشید من التهاب روده دارم
    از وقتی که التهاب روده گرفتم هر روز صبح باید برم دستشویی برای دفع مدفوع
    اما قبل التهاب روده هر دو روز یکبار دستشویی میرفتم
    الا هر زور باید برم دستشویی الا این طبیعی هست یا مال التهاب روده هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  69. سلام
    دکتر ، من حدودا ۲ سال میشه در محدوده دیافراگم فکر کنم یا دقیقا بگم ۲سانت پایینتر از جناق سینه( چالی وسط قفسه سینه ) احساس درد یکنواخت دارم یعنی باعث میشه از درد حالت قوز پیدا کنه بدنم و مقدار درد اگه از ۱۰۰ حساب کنیم یا درد ندارم یا ۷۰٪ درد دارم یعنی دردش یوایواش زیاد یا کم نمیشه علتش رو میدونید تو رو خدا بد جور اذیتم و بیشتر دراز میکشم تا درد شروع نشه

  70. راستی یادم رفت بگم از نظر دفع طبیعی هستم و اسهال ندارم اما ، مثلا ۵روز اشتها دارم اما ۱باره از اشتها میرم و در داخل شکم و محدکده درد احساس گرمای شدید دارم طوری که حتی تو هوای سرد هم آب سرد میخورم تا کمی از شدت گرمای داخل شکم کم بشه

  71. سلام. من بعد از 3 هفته خونریزی به دکتر مراجعه کردم وایشون هم بعد از معاینه و آزمایش تشخیص کولیت دادن میخواستم بدونم آیا خطرناک هست بایذ چیکار کنم؟

    1. کارشناس سایت

      سلام. درمان قطعی نداره باید با توجه به وضعیتتتون دارو مصرف کنید و با پزشک خودتون مشورت کنید.

  72. حمیدرضا عباسی

    سلام من نزدیک یک سال و دو ماه هست که اسهالم و یبوست و شکم درد شدید دارم طوری ک بگیره نمیتونم از جام تکون بخورم.۹۰ کیلو بود وزنم ولی طی این دوره شدم ۶۴ کیلو و تو مدفوعم خون هست و سوزش مقعد و بواسیر هم دارم و تا کاری میکنم زود خسته میشم.قبلا خیلی بی اشتها شده بودم الان هرچی میخورم سیر نمیشم ایا میتونه سرطان باشه و اینکه اگه سرطان باشه قابل درمان هست

    1. سلام. صرفا با این علائم نمیشه تشخیص داد. برای تشخیص قطعی نیاز به معاینه و بررسی های دقیق هست. حتما هرچه سریع تر با پزشک مشورت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *